JAU(N)RADĪTS
Alreadymade | Rež. Barbara Visere | 2023 | 82 min | Tomtit Film (Nīderlande) | 7+
Mārketings, mistifikācija vai mizogīnija — kas rosināja ikoniskās Strūklakas, mākslas pasauli satricinājušā pisuāra, spējo popularitāti? Lai gan 1917. gadā Ņujorkā tas sākotnēji parādījās kā anonīma autora anti-mākslas akts, Strūklaka beigu beigās kļuva par 20. gadsimta ietekmīgāko mākslas darbu. Spekulācijas par Strūklakas izcelsmi un patieso autori parādās un pazūd. Kas bija kontroversālā Elza fon Freitāga-Loringhofena? Līdzīgi kā Strūklaka pirms 100 gadiem, filma Jau(n)radīts jau ar mūsdienu līdzekļiem izaicina priekšstatus par autorību, patiesību un oriģinalitāti.
Strūklaka ir pazīstamākais franču mākslinieka Marsela Dišāna (1887–1968) redīmeids (readymade). Dišāns izmantojis šo jēdzienu, lai apzīmētu sadzīviskus priekšmetus, kam piešķirts mākslas darba statuss. Par mākslas priekšmetu šādi var kļūt jebkas – izšķirīga ir mākslinieka konceptuālā izvēle, ko Dišāns pretnostatīja vizuālai mākslai, kas glaimo acij, bet nepieprasa prāta piepūli.
Nīderlandiešu, franču, vācu un angļu valodā ar subtitriem latviešu un angļu valodā.